Tavaramerkkihuijarit

Tämä aihe liittyy tuoteturvallisuuteen vain nimellisesti jos sitäkään. Mutta en malta olla kirjoittamatta ja muita varoittamatta. Tällaista ja montaa muuta vastaavaa epärehellisyyttä ja järjestelmän väärinkäyttöä kohdataan kaiken aikaa.

Jokaisen kuvissa esitetyn kirjeen tarkoituksena on saada uhriksi valittu yritys maksamaan turhasta. Pahimmillaan maksun suorittaja tilaa järkyttävän ylihintaisen palvelun ja joutuu maksamaan siitä vielä vuosia eteenpäin. Siinä missä kuluttajia suojelee valtiolliset viranomaiset, yrityksen ainoa keino on viedä asia oikeuteen, missä kulut ja ajankäyttö on sitä luokkaa, että parin tuhannen riitaa ei kannata riitauttaa sen enempää kuin kuluttajan kannattaa riitauttaa parkkisakkoa. Vaikka se olisikin väärin perustein annettu, moraaliton ja epäeettinen, oikeuden hakeminen tulee lopulta kalliimmaksi kuin mitä voi voittaa.

Jokaisessa kirjeessä on tietoa ihan oikeasta yrityksestä ja yrityksen todellisesta tavaramerkistä. Tarkoituksena on saada yritys ostamaan joko tavaramerkin uusimispalvelu kohtuuttomalla hinnalla, tai tavaramerkin tiedot turhanpäiväiseen ja mitä ilmeisimmin väliaikaiseen, juuri tätä huijausta varten perustettuun, rekisteriin.

Ainoa keino suojautua tällaiselta ja muilta vastaavilta huijauksilta on se, että toimitusjohtaja tai hänen valtuuttamansa henkilö tietää täsmälleen, mitä palveluja yrityksellä on. Ei saa koskaan olla niin hätäinen, että maksaisi laskun vain siksi, että siinä on oman firman tiedot.

Artikkeleiden hakemisto